top of page
  • Foto van schrijverANNE NOOR

ZUID-AMERIKA FILM #4

Johan, Willy, Emiel & ik!

Oftewel het was ein-de-lijk zover! In Nederland riepen mijn vader en Emiel zijn moeder al dat ze ons op zouden zoeken. Eerst zien dan geloven natuurlijk. Maar deze waaghalzen hebben het toch echt gedaan! Beide in hun eentje in het vliegtuig, overstappen in Lima, een mega miljoenenstad om zo ons op te kunnen zoeken. Na 5 maanden was het dan ook echt tijd voor bekende gezichten!

Allereerst kwam pap. Hij vloog naar Arequipa, een stad in het zuiden van Peru. We waren al op weg naar het vliegveld toen bleek dat hij zijn overstap in Lima had gemist (omdat zijn bagage te laat was, zo stom!!). Dat was wel even stressen, het was namelijk de laatste vlucht die dag van Lima naar Arequipa. Zonder Spaans kom je in Zuid-Amerika niet zover. Gelukkig hebben we een hotel kunnen boeken in de buurt van het vliegveld en is die ondanks dat de taxi een stukje duurder was dan normaal (lees ongeveer 10x haha) er goed uit gekomen. Een dag later dan gepland kwam hij dus alsnog aan in Arequipa! En oh wat waren we blij dat hij er was, dit overleefd betekend ook wel direct dat hij alles aan kan dus dat was top!

Samen zijn we van het zuiden richting Cusco gereisd en hebben we onderweg allemaal toffe dingen gedaan! Zoals een 3-daagse wandeltocht in de grootste canyon van de wereld! Deze was 1.1 km diep! Dit moesten we op dag 1 naar beneden lopen en de laatste dag ook weer omhoog! Zwaar maar o zo gaaf! We hebben echt gebackpacked, reizen in bussen en slapen in gezellige hostels! Eenmaal aangekomen in Cusco hebben we ook Willy, Emiel zijn moeder opgehaald van het vliegveld! Johan en Willy kenden elkaar nog maar nauwelijks dus het was even afwachten hoe gezellig het ging worden natuurlijk. Maar het klikte echt ontzettend goed, dus het was mega gezellig! Elke avond lekker kaarten & biertjes drinken! Een top vakantie dus!

Vanuit Cusco zijn we met zijn 4en richting de Heilige Vallei gegaan. Hier ligt ook Machu Picchu, het hoogtepunt van onze reis samen! Hoewel je ook met de bus de Machu Picchu berg naar boven kan rijden besloten wij om lekker naar boven te lopen, een hike van 2 uur. Boven kwamen we erachter dat ook de Montaña, een berg die we graag wouden beklimmen omdat hij zo'n mooi uitzicht over Machu Picchu geeft, ook nog eens een hike van 2 uur was. En niet zo maar een, een trap heel stijl omhoog! Een zwaar dagje dus maar eenmaal boven was het uitzicht echt geweldig! Wat een magische plek!! Na dit hoogtepunt en 2 weken reizen was het voor pap helaas weer tijd om naar huis te gaan. Jammer maar 1 ding is zeker, dit is echt het gaafst wat we ooit samen hebben gedaan.

Met zijn 3en zijn we daarna verder door de Heilige Vallei gegaan en hebben we alle Inca schatten opgezocht! Super interessant, wat een cultuur zeg! Daarna was het helaas ook voor Willy tijd om weer naar Nederland te gaan. Maar als klap op de vuurpijl wel op Emiel zijn verjaardag! Toch nog samen een verjaardagstaart kunnen eten, hoe leuk!